Humoral theory of the ancient physicians
The ancients, from the Greeks and the Arabs, imagined that the largest process that occurs in the body is the conversion of the substances in the food that a person eats into vital substances suitable for nourishing his organs and tissues.
The process of transforming food begins with the digestion of food in the stomach and intestines, so the vapors rise to the top, and the pomace descends to the bottom. Another part of it travels to the spleen, which turns it black (or black), and part of it goes to the stomach and lung, turning it into phlegm.
These are the four humors: blood, yellow myrrh, black myrrh, and phlegm, which are found in the human body.
Each of these mixtures has a nature:
The mixture of blood is hot and wet, the mixture of phlegm is cold and wet, the mixture of yellow bitter is hot and dry, and the mixture of black bitter is cold and dry.
Mixtures are either good or bad:
The good is that which is essential to the body and becomes a part of it. Bad is what remains useless, and the body excretes it from the outside, and gets rid of it through faeces, urine, nasal and skin secretions, etc...etc.
The theory of moods in ancient medicine
Mood is how qualitative antonyms interact if you stand at a certain level; If their forces interact with each other, a similar modality occurs in all of them, which is the mood. The primary forces in the four pillars mentioned are: heat, cold, humidity, and dryness.
The mixing of elements with each other creates temperaments; If the mixing is equal and balanced, the mood becomes moderate, and the body is in a state of health. But if the mixing is not equal, increase or decrease, then the balance is disturbed, and disease occurs.
The moods are many and varied; They are simple, and they are:
:
Hot mood, and the element of fire is often in it.
Cold mood, and the element of water is often in it.
Wet mood, in which the element of air is often present.
Dry mood, and the element of dirt is often present in it.
Including the compound, which is:
Hot and humid mood, called bloody mood.
Hot, dry mood, called biliary mood.
Cold, wet mood, called phlegmatic mood.
Cold, dry mood, called melancholy mood.
Moods vary with seasons, regions, and organs, and according to people and ages.
It is, in the case of health, homogeneous and balanced; However, when its homogeneity and balance are disturbed, diseases occur.
The third article: Intestinal aches
Separation in colic
Causes of colic are either a burning wind, a sharp stinging excrement, a salty leafy stinging or thick stinging that does not erupt, an ulcer, a tumor, fevers, or the love of squash.
It is colic that is on the way to the sea and be one of its signs.
Every severe colic is similar to colic, and its treatment is colic, except for bile, for if it was treated with this remedy, it would have been a great danger. Rather, colic that is not accompanied by diarrhea, if it intensified, it was colic or ella, and if the colic led to tetanus or vomiting, hiccups, and stupor of the mind indicated death.
Signs: As for the wind, it is with gurgling, swelling and expansion without heaviness and stillness when the wind goes out.
As for a bile mixture, it is indicated by the lack of heaviness, with the intensity of the burning stinging and thirst and its exit in the stool and resembling colic, so it was treated with its treatment and it was a great danger.
The sign of the object is a mixture of thick, sticky, heaviness, pain in one place, and the exit of such mixtures in the stool.
And the mark of the object for sores abrasion marks known.
The signs of the organism about the tumor are the signs of the tumor mentioned in the section of the colon.
And the mark of the object for worms, the signs mentioned in the section on worms.
Treatment: In every physical colic of its substance, the owner must vomit, then it becomes easy.
Transported
نظرية الأخلاط عند قدامى الأطبَّاء
لقد تَصوَّر القدماءُ، من اليونان والعرب، أنَّ أكبرَ عملية تحدث في الجسم هي تحويل المواد الموجودة في الأغذية التي يتناولها الإنسانُ إلى موادَّ حيويةٍ تصلح لتغذية أعضائه وأنسجته.
تبدأ عمليةُ تحويل الغذاء بهضم الأغذية في المعدة والأمعاء، فتصعد الأبخرةُ إلى أعلى، ويهبط الثفل إلى أسفل، وما يصلح لتغذية الأعضاء يُدعى الكيموسChyle ، حيث تنقله العروقُ إلى الكبد الذي يحوِّل جزءاً منه إلى دم، وجزءاً آخر إلى صَفراء (أو المرَّة الصفراء)، كما ينتقل جزءٌ آخر منه إلى الطِّحال الذي يحوِّله إلى السَّوداء (أو المرَّة السوداء)، وجزءٌ إلى المعدة والرئة فيتحوَّل إلى بلغم.
وهذه هي الأخلاطُ humors الأربعة: الدم، والمرَّة الصفراء، والمرَّة السوداء، والبلغم، التي توجد في جسم الإنسان.
ولكل خِلط من هذه الأخلاط طبيعةٌ:
فخلطُ الدم حارٌّ ورطب، وخلطُ البلغم باردٌ ورطب، وخلطُ المرَّة الصفراء حارٌّ وجاف، وخلطُ المرَّة السوداء باردٌ وجاف.
والأخلاطُ إمَّا أن تكونَ جيِّدة، وإمَّا أن تكونَ رديئة:
فالجيِّدةُ هي التي تكون ضروريةً للجسم، وتصبح جزءاً منه؛ والرديئةُ هي التي تبقى بلا فائدة، ويفرزها الجسمُ إلى الخارج، ويتخلَّص منها بواسطة الغائط والبول والمفرزات الأنفية والجلدية وغيرها ... إلخ.
نظرية الأمزجة في الطب القديم
المِزاجُ هو كَيفيَّةٌ حاصِلَة من تفاعل الكيفيَّات المتضادَّات إذا وَقفت على حدٍّ ما؛ فإذا تفاعلت بقواها بعضها في بعض، حدث عن جملتها كيفيةٌ متشابهة في جَميعها هي المزاجُ. والقوى الأوَّلية في الأركان المذكورة أربع هي: الحرارة والبرودة والرطوبة واليبوسة.
إن اختلاط العناصر بعضها ببعض يؤلِّف الأمزجةَ temperaments؛ فإذا كان الاختلاط متساوياً ومتوازناً يصبح المزاجُ معتدلاً، ويكون الجسم في حالة الصحَّة. أمَّا إذا كان الاختلاطُ غيرَ متساوٍ، زيادة أو نقصاناً، عندئذٍ يختلُّ التوازن، ويحدث المرض.
والأمزجةُ كثيرةٌ ومتنوِّعة؛ فمنها البسيطة، وهي:
- المزاج الحار، ويكون فيه عنصرُ النار غالباً.
- المزاج البارد، ويكون فيه عنصرُ الماء غالباً.
- المزاج الرطب، ويكون فيه عنصرُ الهواء غالباً.
- المزاج الجاف، ويكون فيه عنصرُ التراب غالباً.
ومنها المركَّبة، وهي :
- المزاج الحار الرطب، ويُدعى المزاج الدموي.
- المزاج الحار الجاف، ويُدعى المزاج الصفراوي.
- المزاج البارد الرطب، ويُدعى المزاج البلغمي.
- المزاج البارد الجاف، ويُدعى المزاج السوداوي.
تختلف الأمزجةُ باختلاف الفصول والمناطق والأعضاء، وبحسب الأشخاص والأعمار.
وهي، في حالة الصحَّة، متجانسة ومتوازنة؛ ولكن، حين يختلُّ تجانسها وتوازنها تحدث الأمراضُ.
المقالة الثالثة أوجاع الأمعاء
فصل في المغص
أسباب المغص إما ريح محتقنة أو فضل حاد لذاع أو بورقي مالح لذاع أو غليظ لحج لا يندفع أو قرحة أو ورم أو حميات أو حب القرع .
ومن المغص ما يكون على سبيل البحران ويكون من علاماته .
وكل مغص شديد فإنه يشبه القولنج وعلاجه علاج القولنج إلا المراري فإنه إن عولج بذلك العلاج كان فيه خطر عظيم بل المغص الذي ليس مع إسهال فإنه إذا اشتد كان قولنجاً أو إيلاوس وإذا تأدى المغص إلى كزاز أو قيء وفواق وذهول عقل دل على الموت .
العلامات : أما الريحي فيكون مع قراقر وانتفاخ وتمدد بلا ثقل وسكون مع خروج الريح .
وأما الكائن عن خلط مراري فيدل عليه قلة الثقل مع شدة اللذع الملتهب والعطش وخروجه في البراز ويشبه القولنج فإن عولج بعلاجه كان خطراً عظيماً وأما علامة الكائن عن خلط بورقي فلذع مع ثقل زائد وخروج البلغم في البراز .
وعلامة الكائن عن خلط غليظ لزج الثقل ولزوم الوجع موضعاً واحداً وخروج أخلاط من هذا القبيل في البراز .
وعلامة الكائن عن القروح علامات السحج المعلومة .
وعلامات الكائن عن الورم علامات الورم المذكورة في باب القولنج .
وعلامة الكائن عن الديدان العلامات لمذكورة في باب الديدان .
العلاج : يجب في كل مغص مادي لمادته سدد أن يقيأ صاحبه ثم يسهل .
منقول